Personal Notes on Professional Path

 
Early in life I discovered the sacred pleasure of grasping the inner-simplicity of life aspects within their apparent form-complexity. And, with this, the joyful and ego-deprived act of teaching. As the unfold of our potential requires an increasing awareness to tune our capabilities and to free ourselves from limitations, I spent my last years, as an academic, professor and business analyst, learning two major lessons. First, the understanding of my own myopia (as the act of teaching encloses a significant responsibility requiring minimum undesirable projections) and of my life purpose. This encompassed a period, in 2010 and 2011, where I had the lucky opportunity to dissolve a system of believes through a deep process of disillusion, fear processing and awakening.

Second, the listening, understanding, respect and consideration for the singular matrix of motivations and learning needs of each individual. Being aware of the multiple signatures and learning-patterns can promote: unlimited-simplicity of the teachings, critical unfolding of their full-implications, a customized provision of complementary pointers and perspectives, and, most importantly, novel tutoring approaches that potentiate individuals abilities, self-knowledge and empowerment (which let them neutrally and confidently see their learning obstacles). Citing an old though of mine: “educar significa para mim, como professor e aluno, desconstruir. Desconstruir o conhecimento legado e redesenhá-lo com simplicidade, coerência e consistência, adaptando-o ao nosso modo individual de interpretar a realidade, integrando-o com saberes anteriores”.

Recently I found that my increasing passion for research is, in essence, closely linked to my teaching savor. Has I stated in a letter to my scientific coordinator: “investigar é também ensinar, é aprofundar, abstrair, relaxar, intuir, edificar, simplificar e comunicar. A via académica é, para mim, uma das poucas vias onde a liberdade de criar não é condicionada pela obrigação de satisfazer um cliente ou a própria entidade empregadora. Esta evidência tornou-se clara após um ano de intensa aprendizagem num meio empresarial de excelência. O caminho do ensino, da investigação, é o caminho que pretendo seguir”.

I had, additionally, discovered some of my old thoughts on engineering, that I would like to share with you: “O que é a engenharia? questionou o jovem rapaz. Atordoado pela pergunta, respondi-lhe que é a capacidade de simplificar aquilo que é complexo, de abstrair em linguagem própria o mundo que nos rodeia. Todos nós somos engenheiros. Falei-lhe, primeiramente, nos sistemas biológicos que compreendem as partículas elementares e o universo que conhecemos, nos sistemas mecânicos e nos sistemas digitais. E, impulsionado pelo meu foco de trabalho actual, expliquei a necessidade da engenharia no sistema-sociedade para definir e aplicar princípios de desenho aos diversos sistemas que o compõem por forma a garantir o seu funcionamento unificado. O professor que também ali se encontrava piscou-lhe o olho e sorriu …e tenho a certeza de que serás um grande engenheiro!. O jovem rapaz problematizara a realidade. Acompanhei os seus passos leves ao afastar-se, entregando-se provavelmente a elevados pensamentos. Orquestrando, quem sabe, um novo e desafiante universo de ideias”.

I was once that little boy, full of questions and dreams. Thankfully, I chose a path that led me towards where I am standing now. During this path, a significant amount of support, dedication and clear-intention granted me the privilege of receiving some honors. I love my team, and what I do professionally. But to find this balance, I had previously to rescue: the humility to understand that my personal traits and life-purpose were not compliant with two sequent jobs (2009-2011) and, most of all, the sincerity and respect to myself to say ‘no’ and to rediscover my place on Earth.

September 2011,
Rui

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